Noutăți legislative Ianuarie 2024
02/2024
- Adriana Datcu
În cursul lunii Ianuarie 2024 au fost publicate actualizări privind impozitul minim global pentru grupurile de întreprinderi multinaționale, raportarea privind durabilitatea, încadrarea în muncă a străinilor pe teritoriul României și stabilirea contingentului de lucrători străini nou-admişi pe piaţa forţei de muncă
I. Hotărârea Guvernului nr. 1.338/2023 privind stabilirea contingentului de lucrători străini nou-admişi pe piaţa forţei de muncă în anul 2024
Publicată în Monitorul Oficial nr. 7/04.01.2024
Pentru anul 2024 se stabileşte un contingent de 100.000 de lucrători străini nou-admişi pe piaţa forţei de muncă din România. Contingentul a rămas la fel ca cel din anul precedent.
II. Legea nr. 3/2024 pentru ratificarea Acordului în domeniul securităţii sociale dintre România şi Statele Unite ale Americii, semnat la Bucureşti la 23 martie 2023
Publicată în Monitorul Oficial nr. 7/04.01.2024
Acordul are ca scop să reglementeze relațiile dintre cele două state în domeniul securității sociale, să asigure egalitatea de tratament și exportul prestațiilor, să determine legile aplicabile și să prevadă totalizarea perioadelor de asigurare.
Acordul se aplică tuturor persoanelor care sunt sau au fost supuse legilor unuia sau ambelor state contractante, precum și altor persoane ale căror drepturi derivă de la acestea.
Legile aplicabile sunt determinate în funcție de situația fiecărui individ. În cazul în care o persoană a lucrat sau locuit în ambele state contractante, legile aplicabile vor fi stabilite prin totalizarea perioadelor de asigurare. Aceasta înseamnă că perioadele de asigurare în ambele țări vor fi luate în considerare pentru a determina drepturile la pensie.
Pensia va fi acordată proporțional de către fiecare stat, în funcție de perioadele de asigurare realizate în fiecare sistem de pensii.
III. Ordonanța Guvernului nr. 6/2024 pentru completarea Ordonanţei Guvernului nr. 25/2014 privind încadrarea în muncă şi detaşarea străinilor pe teritoriul României şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative privind regimul străinilor în România
Publicată în Monitorul Oficial nr. 69/25.01.2024
Simplifică procedura de obținere a avizului de angajare sau detașare, prin posibilitatea comunicării avizului de angajare sau detașare în format electronic, dacă solicitantul a indicat datele corespunzătoare în acest scop. Avizul de angajare sau detașare va fi semnat cu semnătura electronică calificată a formațiunii teritoriale a Inspectoratului General pentru Imigrări emitente.
IV. Legea nr. 431/2023 privind asigurarea unui nivel minim global de impozitare a grupurilor de întreprinderi multinaţionale şi a grupurilor naţionale de mari dimensiuni
Publicată în Monitorul Oficial nr. 8/05.01.2024
Legea transpune intern Directiva nr. 2022/2523/UE, instituind astfel în România atât un impozit suplimentar cât și un impozit suplimentar național pentru grupurile de întreprinderi multinaționale și grupurile naționale de mari dimensiuni, care ating pragul anual al veniturilor consolidate de cel puțin 750 milioane de euro înregistrat în cel puțin două din cele patru exerciții financiare anterioare celui de referință, și anume:
- Regula de includere a veniturilor (IIR) – potrivit căreia o societate-mamă a unui grup de întreprinderi multinaționale sau naționale de mari dimensiuni este obligată să calculeze și să plătească partea sa alocabilă din impozitul suplimentar pentru entitățile constituitive ale grupului care sunt impozitate la nivel redus; – se aplica incepand cu 01.01.2024
- Regula profiturilor subimpozitate (UTPR) – conform căreia o entitate constitutivă a unui grup de întreprinderi multinaționale datorează un impozit care este înregistrat ca o cheltuială suplimentară egală cu partea sa din impozitul suplimentar care nu a fost percepută în temeiul IIR la nivelul societății mamă pentru entitățile constitutive ale grupului care sunt impozitate la un nivel redus; – se aplica incepand cu 01.01.2025
- Impozitul suplimentar național calificat (QDMTT) – se calculează și se plătește în jurisdicția în care se află entitățile impozitate la un nivel redus (unde cota efectivă de impozitare este mai mică de 15%). – se aplica incepand cu 01.01.2024
V. Ordinul nr. 6/2023 al Agenției Naționale de Administrare Fiscală pentru aprobarea modelului, conţinutului, modalităţii de depunere şi de gestionare a formularului 212 “Declaraţie unică privind impozitul pe venit şi contribuţiile sociale datorate de persoanele fizice”
Publicat în Monitorul Oficial nr. 14/09.01.2024
A fost publicat noul model al declarației unice pentru persoanele fizice (formularul 212). Noua formă a declarației 212 este folosită de persoanele fizice pentru definitivarea taxelor pe veniturile realizate în 2023, dar și pentru estimarea taxelor pe veniturile estimate în 2024.
VI. Ordinul nr. 5394/2023 al Ministerului Finanțelor privind principalele aspecte legate de întocmirea și depunerea situațiilor financiare anuale și a raportărilor contabile anuale ale operatorilor economici la unitățile teritoriale ale Ministerului Finanțelor
Publicat în Monitorul Oficial nr. 11/08.01.2024
La elaborarea actului normativ s-a avut în vedere tipul raportării contabile pe care trebuie să o întocmească operatorii economici, respectiv situații financiare anuale sau raportări contabile anuale.
Prin noul Ordin se propune raportarea distinctă a următoarelor categorii de cheltuieli:
- cheltuieli cu redevențele; cheltuieli cu locațiile de gestiune;
- cheltuieli cu chiriile;
- cheltuieli aferente drepturilor de proprietate intelectuală;
- cheltuieli de management;
- cheltuieli de consultanță;
- Similar cheltuielilor cu dobânzile, pentru cheltuielile menționate se propune, de asemenea, prezentarea distinctă a celor ocazionate de operațiuni cu entitățile afiliate.
VII. Ordinul nr. 85/2024 al Ministerului Finanţelor pentru reglementarea aspectelor referitoare la raportarea privind durabilitatea
Publicat în Monitorul Oficial nr. 75/26.01.2024
Prin acest ordin se prevede eliminarea prevederilor actuale referitoare la declarația nefinanciară, care este obligatorie pentru entitățile care depășesc un număr mediu de 500 de salariați în cursul exercițiului financiar și care se include în raportul administratorilor și introduce raportarea privind durabilitatea.
Noile prevederi se vor aplica treptat, începând cu exercițiul financiar aferent anului 2024.
Noua raportare va include informații referitoare la factorii de mediu, factorii sociali și care privesc drepturile omului și factorii de guvernanță, inclusiv factorii de durabilitate, va face parte din raportul administratorilor și va trebui să respecte anumite standarde ale autorităților europene.
Contactează-ne:
