Newsletter Octombrie 2024
11/2024
- Camelia Topcsov
Newsletter-ul pentru luna Octombrie 2024 cuprinde principalele noutăți legislative, printre care se numără interpretarea admisibilității probei cu înregistrări telefonice în litigii de muncă, actualizări ale procedurilor și formularelor fiscale, modificări în Clasificarea ocupațiilor din România și extinderea contractului colectiv de muncă în sectorul bancar.
I. Decizia Înaltei Curți de Casație și Justiție nr. 39 din 16.09.2024 referitor la interpretarea și aplicarea dispozițiilor art. 341 alin. (2) din Codul de procedură civilă prin raportare la prevederile art. 74 şi 75 din Codul civil, cu privire la admisibilitatea probei cu înregistrarea unei convorbiri telefonice purtată între un salariat și un alt salariat sau reprezentant al angajatorului, solicitată într-un litigiu împotriva angajatorului.
Înalta Curte de Casație și Justiție stabilește că proba constând în înregistrarea unei convorbiri telefonice între un salariat și un alt salariat sau un reprezentant al angajatorului, solicitată într-un litigiu împotriva angajatorului, este admisibilă, chiar dacă înregistrarea a fost realizată fără acordul și/sau informarea prealabilă a interlocutorului, cu condiția de a asigura un just echilibru între dreptul la probă, pe de o parte, și dreptul la viață privată, pe de altă parte. Astfel, încuviințarea probei trebuie să fie indispensabilă exercițiului dreptului la probă și strict proporțională cu acest scop.
II. Ordinul nr. 6.330/1.587/1.630/3.121/2024 al Agenției Naționale de Administrare Fiscală, al Casei Naționale de Pensii Publice, al Casei Naționale de Sănătate și al Agenției Naționale pentru Ocuparea Forței de Muncă pentru aprobarea modelului, conținutului, modalității de depunere și de gestionare a formularului 112 “Declarație privind obligațiile de plată a contribuțiilor sociale, impozitului pe venit și evidența nominală a persoanelor asigurate”.
Publicat în Monitorul Oficial nr. 1006/08.10.2024
Actualizează modelul și conținutul formularului 112, „Declarație privind obligațiile de plată a contribuțiilor sociale, impozitului pe venit și evidența nominală a persoanelor asigurate,” împreună cu anexele acestuia, modificările fiind determinate de intrarea în vigoare a noii legi a pensiilor publice (Legea 360/2023).
Modificările sunt:
- Eliminearea casetei “Ajutoare dedeces”,
- Modificarea denumirii creanțelor fiscale reprezentând contribuția la asigurările sociale datorate în cazul condițiilor deosebite și speciale de muncă,
- Modificarea temeiului legal pentru unele dintre condițiile deosebite și speciale de muncă și adăugarea unora noi.
Noul formular va fi utilizat începând cu declararea veniturilor corespunzătoare lunii septembrie 2024.
III. Ordinul nr. 6.515 din 11 octombrie 2024 privind modificarea și completarea Ordinului președintelui Agenției Naționale de Administrare Fiscală nr. 2.547/2019 pentru aprobarea Procedurii privind stabilirea din oficiu a contribuției de asigurări sociale și a contribuției de asigurări sociale de sănătate datorate de persoanele fizice, precum și a modelului și conținutului unor formulare
Publicat în Monitorul Oficial nr. 1049/18.10.2024
Actualizează procedura de stabilire din oficiu a contribuției de asigurări sociale și a contribuției de asigurări sociale de sănătate datorate de persoanele fizice care nu și-au declarat aceste obligații în 2023. Conform procedurii, autoritatea fiscală identifică contribuabilii care nu au depus Declarația unică – formularul 212 și îi notifică, acordându-le un termen de 15 zile pentru a o depune și 10 zile pentru exprimarea unui punct de vedere în cadrul audierii.
Dacă declarația nu este depusă, autoritatea fiscală stabilește din oficiu contribuțiile datorate și emite Decizia de impunere, aplicând măsuri executorii, dacă este cazul.
Termenul de declarare și plată pentru contribuția de asigurări sociale și contribuția de asigurări sociale de sănătate pe veniturile din 2023 a fost 25 mai 2024.
Veniturile care se iau în calcul pentru determinarea contribuției de asigurări sociale includ activități independente, drepturi de proprietate intelectuală, indemnizații de șomaj și concedii medicale, cu plafoane de 12/24 salarii minime brute. Pentru și contribuția de asigurări sociale de sănătate, veniturile includ activități independente, drepturi de proprietate intelectuală, investiții și alte surse, cu plafoane de 6/12/24 salarii minime brute.
IV. Hotărârea nr. 1283/2024 pentru modificarea anexei la Hotărârea Guvernului nr. 1.352/2010 privind aprobarea structurii Clasificării ocupaţiilor din România – nivel grupă de bază, conform Clasificării internaţionale standard a ocupaţiilor – ISCO 08
Publicată în Monitorul Oficial nr. 1051/21.10.2024
Principalele modificări includ redenumirea unor grupe de ocupații:
- Grupa minoră “234 Profesori în învățământul primar și preșcolar” devine “234 Profesori în învățământul primar și educație timpurie”.
- Grupa de bază “2342 Educatori în învățământul preșcolar” devine “2342 Profesori și educatori pentru educație timpurie”.
- Grupa minoră “531 Personal de îngrijire copii inclusiv în servicii-suport pentru învățământul preșcolar, primar și gimnazial” devine “531 Personal de îngrijire copii inclusiv în servicii-suport pentru educație timpurie, învățământ primar și gimnazial”.
- Grupa de bază “5312 Personal în domeniul serviciilor-suport pentru învățământul preșcolar, primar și gimnazial” devine “5312 Personal în domeniul serviciilor-suport pentru educație timpurie, învățământ primar și gimnazial”.
- Grupa de bază “5414 Paznici” devine “5414 Lucrători în servicii private de securitate”
Ministerul Muncii și Solidarității Sociale și Institutul Național de Statistică vor modifica corespunzător Ordinul nr. 1.832/856/2011 în termen de 60 de zile de la publicarea hotărârii.
V. Comunicat de presă al Ministerului Muncii și Solidarității Social din 21.10.2024
În urma discuțiilor din cadrul Consiliului Național Tripartit pentru Dialog Social din care fac parte Guvernul, sindicatele și patronatele, s-a extins primul contract colectiv de muncă la nivelul întregului sector bancar din România.
Acest contract colectiv se aplică tuturor angajaților din sector, indiferent de afilierea sindicală sau de angajator, și vizează îmbunătățirea condițiilor de muncă și a protecției pentru aproximativ 45.000 de angajați.
VI. Ordonanța de urgență nr. 124/2024 privind prorogarea unor termene și consolidarea capacității administrative în domeniul impozitării proprietății
Publicată în Monitorul Oficial nr. 1069/24.10.2024
Prin Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 124/2024 se amână aplicarea noilor reguli privind calculul taxelor locale din Ordonanța Guvernului nr. 16/2022 referitoare la modificarea Titlului IX „Impozite și taxe locale” din Codul fiscal, de la data de 1 ianuarie 2025 la data de 1 ianuarie 2026.
Se va înființa o structură nouă în cadrul Ministerului Finanțelor, care va fi responsabilă cu implementarea reformei privind impozitarea proprietății.
VII. Ordinul Ministerului de Finante nr. 6410/2024 privind modificarea si completarea Procedurii de anulare a unor obligatii bugetare
Publicată în Monitorul Oficial nr. 1089/31.10.2024
Ministerul Finanțelor a operat o serie de modificări și completări Procedurii de anulare a unor obligații bugetare, aprobată prin OMF nr. 5521/2024.
Amendamentele aduse prin noul act normativ vizează:
- reglementarea faptului că de măsurile de amnistie fiscală beneficiază și debitorii persoane fizice care primesc de la organul fiscal decizii de impunere din oficiu a veniturilor persoanelor fizice aferente anilor 2019 și 2020;
- clarificarea faptului că pot face obiectul amânării la plată în vederea anulării și amenzile de orice fel și cheltuielile judiciare, cu excepția celor rezultate din săvârșirea de infracțiuni;
- crearea posibilității debitorilor care beneficiază de eșalonarea la plată a obligațiilor bugetare, precum și cei care obțin eșalonarea cuprinsă între data de 6 septembrie și 25 noiembrie 2024 să poată beneficia și de măsurile de amnistie fiscală, fără a mai fi necesară achitarea tuturor accesoriilor rămase din eșalonarea la plată acordată;
- clarificarea faptului că în sfera obligațiilor de plată accesorii ce pot face obiectul anulării intră și obligațiile bugetare principale care reprezintă fonduri publice naționale aferente fondurilor europene. Ministerul Finantelor precizează, în Referatul de aprobare a actului normativ, că noțiunea fonduri publice naționale aferente fondurilor europene are înțelesul dat prin art. 2 alin.(1) lit.d) din OUG nr. 66/2011 privind prevenirea, constatarea și sancționarea neregulilor apărute în obținerea și utilizarea fondurilor europene și/sau a fondurilor publice naționale aferente acestora, în sensul că acestea reprezintă sumele provenite din bugetul general consolidat, utilizate pentru: asigurarea cofinanțării, plata prefinanțării, înlocuirea fondurilor europene în situația indisponibilității/sistării temporare a plății acestor fonduri, completarea fondurilor europene în vederea finalizării proiectelor, precum și alte categorii de cheltuieli legal reglementate în acest scop.