Newsletter Noiembrie 2024
12/2024
- Camelia Topcsov
Newsletter-ul pentru luna Noiembrie 2024 cuprinde principalele noutăți legislative, printre care se numără modificări fiscale, actualizări privind relațiile de muncă și noul salariu de bază minim brut pe ţară garantat în plată.
I.Ordinul nr. 6.580/2024 al Agenției Naționale de Administrare Fiscală privind modificarea și completarea Ordinului președintelui Agenției Naționale de Administrare Fiscală nr. 1.699/2021 pentru aprobarea formularelor de înregistrare fiscală a contribuabililor și a tipurilor de obligații fiscale care formează vectorul fiscal
Publicat în Monitorul Oficial nr. 1079/29.10.2024 O serie de modificări punctuale la formularele de înregistrare fiscală 010, 015 și 700 au fost oficializate recent de către Agenția Națională de Administrare Fiscală.
Impozit pe profit
Întrucât contribuabilii care se dizolvă cu lichidare, potrivit legii, nu au obligații declarative privind impozitul pe profit, pentru perioada cuprinsă între prima zi a anului fiscal următor celui în care a fost deschisă procedura lichidării şi data închiderii procedurii de lichidare, perioadă considerată a fi un singur an fiscal, prin noul ordin s-au completat formularul 010 și formularul 700, precum și instrucţiunile lor de completare, la Secțiunea C (date privind vectorul fiscal pentru impozitele directe datorate), rândul 1.3 „Perioada fiscală”, aferentă impozitului pe profit, cu un nou rând, denumit „Dizolvare cu lichidare”, în care se declară data începerii, respectiv data încheierii procedurii de dizolvare cu lichidare.
Impozit specific
Incepând cu data de 1 ianuarie 2024, persoanele juridice române care desfășurau activități din domeniul HoReCa (cu anumite coduri CAEN) și au fost plătitoare de impozit specific până la data de 31 decembrie 2022, puteau opta pentru plata impozitului micro începând cu data de 1 ianuarie 2023, au fost abrogate.
Sedii permanente
S-a dorit asigurarea posibilității, pentru contribuabilii nerezidenți care desfăşoară activitate în România prin unul sau mai multe sedii permanente, de transmitere prin mijloace electronice a solicitării de înregistrare fiscală a unei reprezentanțe, precum și declararea listei sediilor permanente și reprezentanțelor înregistrate fiscal, care îndeplinesc condiţiile prevăzute de lege pentru a fi plătitoare de salarii şi venituri asimilate salariilor și/sau a listei sediilor permanente și reprezentanțelor, care nu îndeplinesc condiţiile prevăzute de lege pentru a fi plătitoare de salarii şi venituri asimilate salariilor. În acest sens, a fost necesară completarea formularului 700 la capitolul IV (alte date privind contribuabilul), după cum urmează:
- la rubrica 3. „Reprezentanţă”, completarea cu rânduri prin care să se furnizeze informații privind adresa din România a reprezentanței unui contribuabil nerezident care desfăşoară activitate în România prin unul sau mai multe sedii permanente;
- după rubrica 3, s-au introdus două noi rubrici: lista sediilor permanente și a reprezentanțelor înregistrate fiscal; lista sediilor permanente neînregistrate fiscal.
Domeniul jocurilor de noroc
Licența de organizare a jocurilor de noroc şi autorizaţia de exploatare a jocurilor de noroc se acordă doar societăţilor înmatriculate în România sau persoanelor juridice constituite legal într-un stat membru al Uniunii Europene sau în state semnatare ale Acordului privind Spaţiul Economic European sau din Confederaţia Elveţiană, care au înregistrat un sediu permanent în România în conformitate cu dispoziţiile art. 8 din Codul fiscal. Prin urmare, a fost necesară eliminarea din formularul 015 (declaraţie de înregistrare fiscală/ declaraţie de menţiuni/ declarație de radiere pentru contribuabilii nerezidenți care nu au sediu permanent în România), precum și din instrucțiunile sale de completare, de la Secțiunea E (date privind vectorul fiscal pentru alte impozite și taxe datorate), a rândului „2. Taxe datorate potrivit legislaţiei din domeniul jocurilor de noroc.”
II. Ordonanța de urgență nr. 127/2024 privind unele măsuri în domeniul social
Publicată în Monitorul Oficial nr. 1124/11.11.2024 Introduce măsuri importante în domeniul social pentru a sprijini angajatorii aflați în insolvență și salariații acestora. Printre principalele prevederi se numără:
- Extinderea Fondului de garantare pentru plata creanțelor salariale: Se asigură extinderea protecției sociale pentru salariații angajatorilor aflați în insolvență, inclusiv plata indemnizațiilor pe durata reducerii activității.
- Modificări legislative: completări importante la Legea privind accidentele de muncă, introducând indemnizații de 100% pentru asigurații cu arsuri grave și dreptul la acordarea acestor indemnizații pe o perioadă mai lungă. pe toată perioada de tratament, până la vindecare, inclusiv pentru perioada de recuperare.
- Restructurarea serviciilor sociale: Se prelungește termenul pentru restructurarea centrelor rezidențiale pentru persoane adulte cu handicap până la sfârșitul anului 2025, pentru a asigura tranziția acestora în alternative de tip familial sau rezidențial nou-înființate.
Modificări pentru firmele și instituțiile publice cu peste 50 de angajați: Acestea vor avea, începând cu 1 ianuarie 2025, noi obligații în legătură cu angajarea, într-un procent de cel puțin 4% din numărul total de angajați, a unor persoane cu dizabilități. Pentru îndeplinirea acestei obligații, entitățile trebuie să facă dovada că, printr-o cerere scrisă, au solicitat sprijinul organizațiilor nonguvernamentale care, potrivit statutului acestora, prestează servicii în folosul persoanelor cu dizabilități, în vederea respectării procentului stabilit de lege.
III. Ordonanța de urgență nr. 129/2024 privind modificarea și completarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 41/2022 pentru instituirea Sistemului național privind monitorizarea transporturilor rutiere de bunuri RO e-Transport și de abrogare a art. XXVIII din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 130/2021 privind unele măsuri fiscal-bugetare, prorogarea unor termene, precum și pentru modificarea și completarea unor acte normative
Publicată în Monitorul Oficial nr. 1124/11.11.2024
Operatorii economici vor avea posibilitatea să modifice anumite date în cadrul Sistemului RO e-Transport după expirarea termenului de valabilitate a codului UIT. Astfel, dacă intervine necesitatea modificării anumitor date (de exemplu, denumirea, caracteristicile, cantitățile și contravaloarea bunurilor transportate), aceștia vor putea opera o astfel de modificare după expirarea termenului de valabilitate a codului UIT, dar cel târziu până la data de 25 a lunii următoare celei în care s-a finalizat transportul de bunuri.
O altă modificare nou-introdusă vizează schimbarea metodologiei de aplicare a sancțiunilor în materie de RO e-Transport, după cum urmează:
- Pentru săvârșirea unei prime contravenții în cazul efectuării unui transport internațional rutier de bunuri (de exemplu, lipsa codului UIT, declararea eronată a cantităților bunurilor transportate sau utilizarea codului UIT peste termenul de valabilitate), se va aplica doar amenda de la 10.000 de lei la 50.000 de lei în cazul persoanelor fizice, sau amenda de la 20.000 de lei la 100.000 de lei în cazul persoanelor juridice.
- Pentru săvârșirea celei de-a doua contravenții în termen de 12 luni de la prima sancționare, se va aplica atât amenda menționată mai sus, cât și confiscarea a 15% din contravaloarea bunurilor nedeclarate.
- Pentru săvârșirea celei de-a treia contravenții, se aplică atât amendă menționată mai sus, cât și confiscarea a 50% din contravaloarea bunurilor nedeclarate.
- Începând cu săvârșirea celei de-a patra contravenții, se va aplica amenda specificată inițial, însă contravaloarea bunurilor nedeclarate va confiscată fi integral (100%).
- Sancțiunile vor fi aplicate în mod corespunzător ținând cont de situația operatorului economic în raport cu faptele săvârșite până la acea dată, respectiv ținând cont de sancțiunile anterioare înregistrate în precedentele 12 luni.
Totuși, sancțiunea complementară de confiscare a contravalorii bunurilor transportate nedeclarate nu se aplică în cazul constatărilor rezultate din verificări ulterioare încheierii transportului rutier de bunuri, dacă operatorii economici demonstrează că datele privind transporturile efectuate au fost înregistrate în documentele justificative care stau la baza înregistrărilor contabile, precum și în contabilitate, pentru perioada în cauză.
De asemenea, prin OUG nr. 129/2024 se suspendă până la data de 31 martie 2025 sancțiunea aplicabilă operatorilor de transport cu privire la neîndeplinirea obligațiilor de a asigura transferul datelor de poziționare a vehiculului de transport, de a echipa vehiculele de transport cu dispozitive de tip terminal de telecomunicaţii și de a pune codul UIT la dispoziția conducătorului auto.
Se va înființa un registru electronic de evidență centralizată a sancțiunilor aplicate operatorilor economici, care va fi pus la dispoziția autorităților de Centrul Național pentru Informații Financiare.
IV. Ordonanța de urgență nr. 128/2024 pentru modificarea și completarea Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal și măsuri specifice pentru digitalizare, precum și pentru modificarea și completarea unor acte normative
Publicat în Monitorul Oficial nr. 1125/11.11.2024
Prezenta ordonanta vizează eliminarea obligației de depunere a Declarației unice pentru anumite categorii de contribuabili.
Totodată, ANAF dorește să simplifice procesul prin introducerea declarațiilor pre-completate și a unui sistem electronic pentru depunerea acestora, cu scopul de a facilita declararea voluntară și de a reduce erorile în veniturile din evidența ANAF.
Aceste modificări propuse sunt menite să eficientizeze procedurile fiscale, să crească nivelul de conformare voluntară a contribuabililor și să contribuie la reducerea deficitului bugetar. Documentul vizează și sprijinirea digitalizării administrației fiscale, în linie cu obiectivele Planului Național de Redresare și Reziliență.
Aspecte vizate:
1. Determinarea venitului net pentru activități independente – se modifică art. 69 alin. (9)
Contribuabilii care realizează venituri din activități independente și care depășesc un venit brut anual de 25.000 euro (echivalentul în lei), au obligaţia determinării venitului net anual în sistem real.
Opţiunea de a determina venitul net în sistem real este obligatorie pe o perioadă de 2 ani fiscali consecutivi şi se consideră reînnoită pentru o nouă perioadă dacă contribuabilul nu solicită revenirea la sistemul anterior.
Pentru a reveni la sistemul anterior, contribuabilul solicită în mod expres acest lucru prin Declarația unică, după perioada de 2 ani.
Aceste prevederi vor intra în vigoare începând cu 1 ianuarie 2025 și fac referire la veniturile obținute în decursul anului 2025.
2. Obligații privind contractele de închiriere – conform art. 83 alin. (6)-(7)
Persoanele fizice care obțin venituri din cedarea folosinței bunurilor (închirierea proprietăților personale, cu excepția arendei și închirierilor turistice) au obligația de a înregistra contractul de închiriere la ANAF în termen de 30 de zile de la încheierea contractului sau de la modificarea acestuia.
În cazul bunurilor deținute în comun, proprietarii pot desemna un singur proprietar, uzufructuarul sau alt deţinător legal care îndeplineşte obligaţia înregistrării contractului încheiat între părţi și care ar putea fi responsabil pentru această obligație prin contractul de chirie sau prin actul adițional de modificare, reducând astfel povara birocratică.
Opțiunea nu se aplică în cazul contractelor de închiriere, aflate în derulare la data de 1 ianuarie 2025, precum şi în cazul actelor de modificare a acestora, înregistrate la organul fiscal anterior acestei date.
Procedura privind desemnarea unei singure persoane responsabile cu declararea va fi reglementată ulterior printr-un OMFP, în termen de 60 de zile de la data intrării în vigoare a actului normativ.
3. Venituri din activități agricole, silvicultură și piscicultură – conform art. 106 alin. (5) și (9) și art. 107 alin. (1), (2), (5)-(7)
Venitul din activități agricole va fi impozitat cu o cotă de 10% aplicată normei anuale de venit. Declarația unică pentru aceste venituri trebuie depusă anual, iar norma nu se ajustează dacă structura suprafețelor agricole se modifică în timpul anului.
Aceste prevederi vor intra în vigoare începând cu 1 ianuarie 2025 și fac referire la veniturile obținute în decursul anului 2025.
4. Eliminarea obligativității estimării venitului
Prin eliminarea articolelor 120 și 120.1, persoanele fizice care aveau obligața completării Capitolului II: “Date privind impozitul pe veniturile estimate/norma de venit a se realiza în România şi contribuţiile sociale datorate”, și care își stabileau impozitul pe venit și contribuțiile sociale estimate a fi datorate în anul în curs, nu vor mai avea obligația declarării impozitului pe venit și a contribuțiilor sociale afarente.
Totodată, în corelație cu cele de mai sus, se elimină obligația depunerii în anul curent a Declarației Unice în cazul contribuabililor care în cursul anului fiscal încep sau încetează o activitate, precum și cei care întrerup temporar activitatea sau intră în suspendare temporară a activității potrivit legislației în materie, precum și în situaţiile în care intervin modificări ale clauzelor contractuale sau în cazul rezilierii, în cursul anului fiscal, a contractelor de închiriere încheiate între părţi.
În aceste cazuri, persoanele fizice au obligația depunerii Declarației unice, până la data de 25 mai inclusiv a anului următor celui de realizare a veniturilor.
Aceste prevederi vor intra în vigoare începând cu 1 ianuarie 2025.
5. Venituri exceptate de la obligația depunerii Declarației Unice
Sunt exceptaţi de la obligaţia depunerii Declaraţiei unice privind impozitul pe venit şi contribuţiile so-ciale datorate de persoanele fizice, în vederea stabilirii şi declarării impozitului pe venit, contribuabilii care realizează:
a) venituri din cele prevăzute la alin.(1) pentru care impozitul se reţine la sursă şi reprezintă impozit final;
b) venituri sub formă de salarii şi venituri asimilate salariilor, pentru care informaţiile sunt cuprinse în declaraţiile specifice;
c) venituri din pensii;
d) venituri din transferul proprietăţilor imobiliare din patrimoniul personal;
e) venituri din premii şi din jocuri de noroc;
f) venituri din vânzarea energiei electrice în calitate de prosumatori exceptaţi/scutiţi, potrivit legii, de la plata obligaţiilor fiscale aferente cantităţii de energie electrică produse pentru autocon-sum, precum şi pentru excedentul vândut furnizorilor.
Aceste prevederi vor intra în vigoare începând cu 1 ianuarie 2025 și fac referire la veniturile obținute în decursul anului 2025.
6. Contribuțiile de asigurări sociale și de asigurări sociale de sănătate
Modificările cu privire la venitul estimat se aplică și în cazul CAS, respectiv CASS. Contribuabilii vor declara aceste obligații doar în anul fiscal pentru care se depune Declaraţia unică privind impozitul pe venit şi contribuţiile sociale datorate de persoanele fizice.
Mai mult decât atât, se reglementează opțiunea persoanelor fizice de a plăti contribuția de asigurări sociale de sănătate (CASS) în anumite condiții. Acestea pot opta pentru plată dacă încep activitățile independente, au pierdere fiscală, obțin venituri specifice sau nu sunt exceptate de la CASS.
Contribuția se calculează pe baza a 6 salarii minime brute pe țară și se declară prin Declarația unică oricând în cursul anului. Totuși, termenul de plată în acest caz este 25 mai inclusiv a anului următor celui în care s-a exercitat opțiunea.
Dacă, după opțiunea voluntară de a plăti CASS, persoana devine exceptată, nu se recalculează contribuția datorată.
7. Alte prevederi
- Pentru încadrarea venitului în plafoanele anuale, precum şi la stabilirea bazei anuale de calcul al contribuţiei de asigurări sociale, respectiv al contribuţiei de asigurări sociale de sănătate datorate, se va lua în calcul valoarea salariului minim brut pe ţară în vigoare la data de 1 ianuarie a anului de realizare a venitului, indiferent dacă în cursul aceluiași an se utilizează mai multe valori ale salariului minim brut pe țară.
- Mai mult decât atât, similar cu anii anteriori, se prevede o bonificație de până la 10% pentru contribuabilii care plătesc contribuțiile sociale la termen.
Modalitatea de aplicare și condițiile specifice de acordare a bonificațiilor vor fi reglementate prin Legea Anuală a Bugetului de Stat.
- Pentru persoanele care obțin venituri sub plafonul de 12 salarii minime brute și care optează pentru plata CAS, contribuția astfel plătită nu este returnabilă, dar este valorificată pentru stagiul de cotizare la pensie.
- Începând cu veniturile aferente anului 2025, ANAF transmite contribuabilului Declaraţia unică privind impozitul pe venit şi contribuţiile sociale datorate de persoanele fizice precompletată cu datele privind veniturile realizate şi impozitul pe venit datorat, baza de calcul al contribuţiei de asigurări sociale şi al contribuţiei de asigurări sociale de sănătate, precum şi cuantumul contribuţiilor datorate, pentru anul de realizare a venitului, conform informaţiilor disponibile în bazele de date.
Procedura de precompletare, verificare şi transmitere a Declaraţiei unice privind impozitul pe venit şi contribuţiile sociale datorate de persoanele fizice se aprobă prin ordin al preşedintelui Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală, care se emite în termen de 180 de zile de la data publicării în Monitorul Oficial al României a prezentei ordonanţe de urgenţă.
V. Legea nr. 283/2024 privind modificarea şi completarea unor acte normative, pentru stabilirea salariilor minime adecvate
Publicată în Monitorul Oficial nr. 1139/14.11.2024
Aduce modificări importante Codului Muncii și introduce un mecanism clar pentru stabilirea și actualizarea salariului minim brut pe țară. Iată câteva dintre principalele prevederi:
- Definirea salariului minim brut: Salariul minim brut pe țară garantat în plată este stabilit anual prin hotărâre a Guvernului și se aplică de la 1 ianuarie a anului următor1.
- Actualizarea salariului minim: Salariul minim este actualizat periodic, cel puțin o dată pe an, după consultarea confederațiilor sindicale și patronale reprezentative la nivel național.
- Criterii de stabilire: Procedura de stabilire și actualizare a salariului minim include criterii precum puterea de cumpărare, costul vieții, nivelul general al salariilor, rata de creștere a salariilor și productivitatea națională.
- Obligațiile angajatorilor: Angajatorii sunt obligați să garanteze în plată salariaților un salariu de bază brut lunar cel puțin egal cu salariul minim brut pe țară.
VI. Legea nr. 290/2024 pentru modificarea şi completarea Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal
Publicată în Monitorul Oficial Partea I nr. 1163/21.11.2024
Aduce modificări semnificative Codului Fiscal, în special în ceea ce privește impozitele suplimentare. Iată principalele prevederi:
- Introducerea impozitului suplimentar
Se introduce un impozit suplimentar pentru instituțiile de credit și pentru persoanele juridice care desfășoară activități în sectoarele petrol și gaze naturale.
- Impozitul pe cifra de afaceri
Instituțiile de credit vor plăti un impozit specific pe cifra de afaceri de 2% pentru anul 2025 și 1% începând cu 2026.
- Calculul impozitului
Impozitul specific pe cifra de afaceri se calculează trimestrial și se plătește până la data de 25 a lunii următoare trimestrului pentru care se efectuează plata.
- Venituri incluse
Cifra de afaceri include venituri din dobânzi, dividende, taxe și comisioane, precum și alte venituri din exploatare.
VII. Hotărârea nr. 1506/2024 pentru stabilirea salariului de bază minim brut pe ţară garantat în plată
Publicat în Monitorul Oficial, Partea I nr. 1185/28.11.2024.
Conform hotărârii, salariul de bază minim brut pe ţară garantat în plată se stabileşte în bani, fără a include sporuri şi alte adaosuri, la suma de 4.050 lei lunar, pentru un program normal de lucru, începând cu data de 1 ianuarie 2025. În ceea ce privește măsura netaxării sumei de 300 lei din salariul minim brut, deocamdata aceasta nu a fost prelungita pentru anul 2025.
Ai întrebări? Nu ezita să ne contactezi și vom fi bucuroși să te ajutăm.