Newsletter Martie 2025
04/2025
- Camelia Topcsov
Newsletter-ul pentru luna martie 2025 cuprinde actualizarea formularelor de înregistrare fiscală, reglementările privind prevenirea și combaterea spălării banilor, modificările aduse declarației 112, implementarea formularului 397 pentru transportul alternativ, stabilirea valorii tichetelor culturale și lansarea platformei REGES-ONLINE, care va înlocui Revisal.
I. Ordinul nr. 252/2025 Agenției Naționale de Administrare Fiscală privind modificarea și completarea Ordinului președintelui Agenției Naționale de Administrare Fiscală nr. 1.699/2021 pentru aprobarea formularelor de înregistrare fiscală a contribuabililor și a tipurilor de obligații fiscale care formează vectorul fiscal
Publicat în Monitorul Oficial nr. 183/03.03.2025
Modifică și completează Ordinul președintelui Agenției Naționale de Administrare Fiscală nr. 1.699/2021 pentru aprobarea formularelor de înregistrare fiscală a contribuabililor și a tipurilor de obligații fiscale care formează vectorul fiscal.
Principalele modificări constau în actualizarea formularelor:
- Formularul 010: Declarație de înregistrare fiscală/Declarație de mențiuni/Declarație de radiere pentru persoanele juridice, asocieri și alte entități fără personalitate juridică,
- Formularul 013: Declarație de înregistrare fiscală/Declarație de mențiuni/Declarație de radiere pentru contribuabilii nerezidenți care desfășoară activitate în România prin unul sau mai multe sedii permanente,
- Formularul 700: Declarație pentru înregistrarea/modificarea în mediu electronic a mențiunilor ulterioare înregistrării fiscale, precum și pentru radierea înregistrării fiscale, cu noi rânduri pentru impozitul suplimentar pentru institutiile de credit și impozitul pe construcții.
II. Ordonanța de urgență nr. 10/2025 privind modificarea și completarea Legii nr. 129/2019 pentru prevenirea și combaterea spălării banilor și finanțării terorismului, precum și pentru modificarea și completarea unor acte normative
Publicată în Monitorul Oficial, nr. 225/ 13.03.2025
Principalele modificări includ:
- Definiții actualizate: Termenii „monede virtuale” și „furnizor de portofel digital” au fost înlocuiți cu „criptoactiv” și „furnizor de servicii de criptoactive”, extinzând astfel sfera entităților supuse reglementărilor de prevenire a spălării banilor.
- Includerea furnizorilor de servicii de criptoactive în categoria instituțiilor financiare: Aceștia sunt acum supuși acelorași obligații de conformare și supraveghere ca și băncile și celelalte instituții financiare tradiționale.
- Obligații sporite pentru furnizorii de servicii de criptoactive: Aceștia trebuie să identifice și să evalueze riscurile de spălare a banilor și finanțare a terorismului asociate transferurilor de criptoactive, în special cele direcționate către sau provenind de la adrese negăzduite.
- Extinderea sferei entităților raportoare supravegheate: Furnizorii de servicii de criptoactive care au și statutul de instituții de credit sau instituții emitente de monedă electronică sunt acum supravegheați și controlați de Banca Națională a României.
- Atribuții ale Autorității de Supraveghere Financiară: Autoritatea de Supravegere Financiara are acum responsabilitatea de a reglementa, supraveghea și controla furnizorii de servicii de criptoactive, inclusiv depozitarii centrali de titluri de valoare, firmele de investiții și administratorii de fonduri de investiții alternative care solicită autorizare pentru furnizarea de astfel de servicii.
- Reguli suplimentare de cunoaștere a clientelei: În cazul unor operațiuni internaționale cu servicii de criptoactive, se stabilesc reguli suplimentare de cunoaștere a clientelei (față de cele standard) care trebuie aplicate de furnizorii de servicii cripto înainte de stabilirea unei relații de afaceri.
- Definiția „sancțiunilor financiare specifice”: Acestea stabilesc înghețarea activelor persoanelor și entităților desemnate și interdicțiile de a pune la dispoziție, direct sau indirect, fonduri sau alte active în beneficiul acestora.
Aceste modificări reflectă angajamentul României de a se alinia standardelor internaționale în prevenirea spălării banilor și finanțării terorismului, în special în contextul reglementării sectorului criptoactivelor.

III. Ordinul nr. 299/2024 al Agenției Naționale de Administrare Fiscală pentru aprobarea modelului, conținutului, modalității de depunere și de gestionare a formularului 112 “Declarație privind obligațiile de plată a contribuțiilor sociale, impozitului pe venit și evidența nominală a persoanelor asigurate”
Publicat în Monitorul Oficial nr. 220/13.03.2025
Ordinul modifică modelul și conținutul formularului 112 „Declarație privind obligațiile de plată a contribuțiilor sociale, impozitului pe venit și evidența nominală a persoanelor asigurate”, precum și anexele acestuia.
Actualizarea formularului a fost determinată de modificările legislative introduse prin OUG 156/2024, inclusiv:
- prelungirea aplicării sumei de 300 de lei ca venit neimpozabil din salariul minim brut pe țară pentru perioada ianuarie – decembrie 2025;
- eliminarea facilităților fiscale pentru sectoarele IT, construcții și agroalimentar;
- declararea distinctă a unor categorii de rezerviști militari pentru stabilirea corectă a stagiului de cotizare și, după caz, a perioadelor asimilate în sistemul public de pensii.
Noul formular se va folosi pentru declararea veniturilor aferente lunii martie 2025.
IV. Ordinul nr. 382/2025 al Agenției Naționale de Administrare Fiscală privind aprobarea modelului şi conţinutului formularului 397 “Declaraţie informativă privind activităţile de transport alternativ cu autoturism şi conducător auto intermediate printr-o platformă digitală”
Publicat în Monitorul Oficial, nr. 242/ 19.03.2025
Ordinul urmărește să asigure transparența și conformitatea fiscală a activităților de transport alternativ si introduce următoarele aspecte principale:
- Formularul 397: Este destinat raportării activităților de transport alternativ (ride-sharing) intermediate prin platforme digitale.
- Obligații de raportare: Operatorii platformelor digitale sunt obligați să completeze și să depună acest formular la Agenția Națională de Administrare Fiscală.
- Informații solicitate: Formularul include detalii despre activitățile de transport, cum ar fi numărul de kilometric facuti in curse, veniturile obținute și datele conducătorilor auto.
- Termene de depunere: Formularul trebuie depus lunar online pana in ultima zi calendaristica a lunii urmatoare celei pentru care se face raportarea. Avand in vedere ca prezentul act normativ intra in vigoare pe 18 mai 2025, raportarile vor incepe in iunie 2025 pentru luna mai 2025.
Aceste măsuri sunt menite să îmbunătățească monitorizarea și reglementarea sectorului de transport alternativ în România.
V. Ordinul nr. 261/2.680/2025 al Ministerului Finanțelor și al Ministerului Culturii privind stabilirea valorii sumei indexate care se acordă sub formă de tichete culturale pentru semestrul I al anului 2025
Publicat în Monitorul Oficial nr. 244/20.03.2025
Stabilește valorile sumelor care se acordă lunar, respectiv ocazional, sub formă de tichete culturale. Acestea ramân nemodificate la 220 lei/lună si cresc de la 440 lei, la maximum 450 lei/eveniment.
VI. Hotărâre nr. 295 din 27 martie 2025 privind Registrul general de evidență a salariaților – REGES-ONLINE
Publicată în Monitorul Oficial nr. 279/31.03.2025
Hotărârea aprobă implementarea noului sistem informatic REGES-ONLINE, care va înlocui actualul Revisal pentru evidența contractelor individuale de muncă.
Prin REGES-ONLINE, angajatorii vor putea completa și transmite online date privind încheierea, modificarea, suspendarea și încetarea contractelor de muncă, având acces în timp real la o platformă securizată, interoperabilă cu alte baze de date naționale.
Facilități pentru angajați
O funcționalitate esențială a noii platforme este accesul direct al angajaților și foștilor angajați la propriul istoric profesional. Aceștia vor putea verifica oricând înregistrările din registru și descărca extrase oficiale, simplificând procesul de dovedire a vechimii în muncă și obținere a documentelor necesare. În plus, vor primi notificări privind orice înregistrare efectuată de angajator cu privire la raportul de muncă.
Obligații suplimentare pentru angajatori
- Înregistrarea concediilor medicale – Suspendarea contractului de muncă în cazul concediilor medicale va trebui raportată în REGES-ONLINE în termen de maximum trei zile lucrătoare de la primirea certificatului medical. Nerespectarea acestui termen atrage amenzi între 3.000 și 5.000 de lei pentru fiecare situație neînregistrată.
- Locul de muncă – Va fi necesară specificarea explicită a tipului de loc de muncă: fix sau mobil.
- Durata și repartizarea timpului de muncă – Aceste informații vor trebui înregistrate detaliat în REGES-ONLINE.
- Detașarea – Va trebui raportată în REGES-ONLINE atât de angajatorul care a dispus detașarea, cât și de angajatorul la care s-a efectuat detașarea.
Obligațiile generale ale angajatorilor
- Menținerea unui dosar personal (fizic sau electronic) pentru fiecare salariat, incluzând toate documentele aferente.
- La încetarea contractului, eliberarea unei adeverințe care să ateste vechimea, salariul și alte elemente relevante, precum și a unui extras din REGES-ONLINE.
- Înrolarea în noua platformă în termenul stabilit și asigurarea unei tranziții complete de la Revisal.
Calendarul tranziției:
- Angajatorii au la dispoziție șase luni pentru migrarea către REGES-ONLINE, respectiv până pe 30 septembrie 2025.
- Procedura de acces și operare va fi stabilită prin ordin al ministrului Muncii, Familiei, Tineretului și Solidarității Sociale, emis în termen de 30 de zile de la intrarea în vigoare a hotărârii de guvern.
- Hotărâea Guvernului nr. 905/2017 privind registrul general de evidență a salariaților va fi abrogată la finalul perioadei de tranziție.
- Începând cu 30 septembrie, gestionarea contractelor de muncă se va face exclusiv prin REGES-ONLINE.
- Aplicația Revisal va fi dezactivată, iar toate operațiunile de transmitere a datelor despre salariați vor fi realizate prin noua platformă unică.
Neînrolarea în termenul de 6 luni va fi sancționată cu amenzi între 15.000 și 20.000 de lei. Tranzițiile incomplete vor atrage sancțiuni suplimentare, cuprinse între 5.000 și 10.000 de lei.
Contactează-ne:
