Newsletter Mai 2025
06/2025
- Camelia Topcsov
Newsletter-ul pentru luna mai 2025 cuprinde reglementările privind accesul în REGES-ONLINE, modificările legislative în domeniul forței de muncă străine, actualizările referitoare la declarațiile fiscale și la eșalonarea la plată a obligațiilor, precum și noile măsuri de conformare în prevenirea și combaterea spălării banilor.
I. Ordinul nr. 1.107/2025 al Ministerului Muncii, Familiei, Tineretului și Solidarității Sociale pentru aprobarea Procedurii de acces în vederea completării, transmiterii şi interogării datelor în/din Registrul general de evidenţă a salariaţilor – REGES-ONLINE
Publicat în Monitorul Oficial nr. 430 / 09.05.2025
Procedură de acces în REGES-ONLINE
1. Obligația de utilizare a REGES-ONLINE:
Angajatorii (publici, privați, instituții internaționale etc.) trebuie să completeze și să transmită datele privind contractele individuale de muncă prin platforma reges.inspectiamuncii.ro.
2. Înființarea Registrului de către unitățile fără personalitate juridică
Acestea pot înființa un Registru propriu dacă au primit delegare expresă pentru gestionarea contractelor de muncă și a datelor aferente.
3. Completarea Registrului:
Se realizează:
- De salariați desemnați;
- Sau de prestatori externi, prin contracte de prestări servicii.
4. Transmiterea Registrului
Datele se trimit cel târziu în ziua anterioară începerii activității primului salariat:
- Exclusiv prin portalul reges.inspectiamuncii.ro;
- Sau prin aplicații informatice proprii conectate la portal.
5. Accesul în REGES-ONLINE:
Accesul în aplicația REGES-ONLINE se autorizează în funcție de statutul angajatorului și de persoana care solicită accesul:
- Pentru reprezentanții legali ai angajatorilor înregistrați la Oficiul Național al Registrului Comerțului – autorizarea se face automat, prin verificarea calității în Registrul Comerțului.
- Pentru reprezentanții legali ai entităților neînregistrate la Oficiul Național al Registrului Comerțului – este necesară încărcarea unor documente în platformă (act de înființare, certificat de înregistrare fiscală, document care atestă calitatea de reprezentant legal), toate semnate cu semnătură electronică calificată.
- Pentru împuterniciții angajatorilor cu capital privat – se încarcă documentele entității și un document din care rezultă mandatul (împuternicire notarială, contract de prestări servicii sau act adițional la acesta, dacă prevede în mod expres obligația de a crea contul REGES-ONLINE).
- Pentru împuterniciții angajatorilor cu capital de stat – se încarcă documentele entității, certificatul de înregistrare fiscală și o împuternicire semnată cu semnătură electronică calificată sau autentificată notarial.
- Pentru angajatorii din sectorul bugetar reglementat de Legea-cadru nr. 153/2017 – este necesară încărcarea documentelor care atestă calitatea reprezentantului legal, a certificatului de înregistrare fiscală și a unui act administrativ semnat cu semnătură electronică calificată privind desemnarea persoanei împuternicite.
Toate documentele trebuie semnate cu semnătură electronică calificată, certificând conformitatea cu originalul.
6. Obținerea extraselor din Registru:
- Salariații: prin aplicația REGES-ONLINE, aplicația mobilă „Salariat”, InfoKiosk, angajator sau ITM.
- Angajatorii: din aplicația REGES-ONLINE, secțiunea dedicată.
7. Perioada de tranziție:
În maximum 6 luni de la intrarea în vigoare a HG nr. 295/2025, angajatorii trebuie:
- Să solicite acces la noul system până pe 30 septembrie 2025;
- Să completeze în REGES-ONLINE toate datele contractelor active care nu se regăsesc în sistemul vechi (Revisal).
II. Legea nr. 53/2025 pentru modificarea şi completarea unor acte normative în domeniul străinilor
Publicată în Monitorul Oficial nr. 395 / 05.05.2025
Modifică și completează reglementările aplicabile străinilor care lucrează sau doresc să lucreze în România, în special în contextul angajatorilor și lucrătorilor sezonieri. Principalele modificări aduse:
1. Modificări aduse Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 194/2002 privind regimul străinilor în România
Se extind cazurile de revocare a vizei sau dreptului de ședere dacă angajatorul:
- este în insolvență sau lichidare,
- nu desfășoară activități economice,
- are obligații fiscale neachitate,
- a fost condamnat definitiv pentru infracțiuni conform Codului muncii,
- a fost sancționat recent pentru încălcări în domeniul muncii (OG 25/2014, HG 905/2017).
2. Modificări aduse Ordonanța Guvernului nr. 25/2014 privind încadrarea în muncă și detașarea străinilor
Se clarifică obligațiile angajatorilor cu privire la documentele necesare pentru obținerea avizelor de angajare și la criteriile minime pe care trebuie să le îndeplinească străinul pentru ocuparea unui loc de muncă. De asemenea, se stabilește că, în cazul revocării dreptului de ședere din motive imputabile angajatorului, acesta este obligat să achite lucrătorului sezonier două salarii minime brute garantate, precum și eventuale obligații restante. Termenul de soluționare a cererilor pentru avizele lucrătorilor sezonieri este limitat la 15 zile.
3. Transpunerea Directivei 2014/36/UE
Prin această lege sunt transpuse în legislația națională noi dispoziții din Directiva 2014/36/UE privind condițiile de intrare și de ședere a resortisanților țărilor terțe în scopul ocupării unui loc de muncă în calitate de lucrători sezonieri. Modificările urmăresc asigurarea unor standarde minime de protecție și tratament echitabil pentru acești lucrători.
III. Ordinul nr. 649/2025 al Agenției Naționale de Administrare Fiscală privind modificarea și completarea Ordinului președintelui Agenției Naționale de Administrare Fiscală nr. 587/2016 pentru aprobarea modelului și conținutului formularelor utilizate pentru declararea impozitelor și taxelor cu regim de stabilire prin autoimpunere sau reținere la sursă
Publicat în Monitorul Oficial nr. 453 / 15.05.2025
Principalele modificări sunt urmatoarele:
Au fost actualizate formularele:
- Declarația privind obligațiile de plată la bugetul de stat – Formularul 100,
- Declarația rectificativă – Formularul 710.
Instrucțiunile pentru completarea formularului 100 au fost completate cu:
- Termenul specific de declarare a impozitului pe construcții: 25 mai
- Precizări privind completarea rândurilor aferente impozitului pe construcții (suma datorată, bonificație, suma de plată)
Contribuabilii care beneficiază de bonificația prevăzută de Codul fiscal trebuie să depună formularul 710 pentru a evidenția reducerea aferentă.
Ordinul a intrat în vigoare la data publicării în Monitorul Oficial.
IV. Ordinul nr. 597/2025 al Agenției Naționale de Administrare Fiscală privind modificarea și completarea anexelor nr. 1 și 2 la Ordinul președintelui Agenției Naționale de Administrare Fiscală nr. 90/2016 pentru aprobarea conținutului cererii de acordare a eșalonării la plată și a documentelor justificative anexate acesteia, precum și a Procedurii de aplicare a acordării eșalonării la plată de către organul fiscal central și pentru modificarea și completarea anexei la Ordinul președintelui Agenției Naționale de Administrare Fiscală nr. 1.767/2021 pentru aprobarea Procedurii de acordare a eșalonării la plată, în formă simplificată, de către organul fiscal central
Publicat în Monitorul Oficial nr. 439 / 13.05.2025
Actualizează modul în care se aplică eșalonările la plată, atât în varianta clasică, cât și în cea simplificată, pentru a reflecta recentele modificări legislative.
Noutăți privind eșalonarea clasică
Sunt aduse modificări importante anexelor nr. 1 și nr. 2 din Ordinul președintelui Agenției Naționale de Administrare Fiscală nr. 90/2016, vizând atât cererea de eșalonare, cât și procedura aferentă. Iată principalele aspecte revizuite:
1. Formularul cererii a fost actualizat, iar lista documentelor justificative a fost simplificată, pentru a ușura transmiterea cererii prin Spațiul Privat Virtual.
2. Procedura fiscală este adaptată pentru a reflecta noile reguli, astfel:
- Organele fiscale competente în cazul persoanelor fizice care desfășoară activități independente sau profesii liberale vor fi cele care administrează obligațiile fiscale ale acestora.
- Se elimină obligația depunerii unor documente precum situațiile financiare anuale, fluxurile de numerar din ultimele 6 luni sau diverse tabele cu indicatori. Acum, autoritățile fiscale vor analiza situația contribuabilului în baza datelor deja existente privind veniturile și disponibilitățile bancare.
- Se confirmă că Agenția Națională de Administrare Fiscală păstrează competența de a gestiona eșalonările pentru creanțele vamale stabilite prin decizii de regularizare.
- Este reglementată situația în care garanțiile oferite de debitor sunt sub sau peste 50% din suma datorată.
- Se revizuiesc condițiile pentru acordarea, modificarea sau menținerea unei eșalonări, prin actualizarea conținutului referatelor „A” și „B”.
- Se prevede că obligațiile fiscale care nu pot fi eșalonate nu vor fi incluse în deciziile de modificare.
- Numărul cererilor de modificare sau menținere a valabilității unei eșalonări se reduce de la două la una pe an sau fracțiune de an.
- Se elimină posibilitatea aprobării unei alte perioade de eșalonare în cazul modificării deciziei existente.
- Se introduce o procedură distinctă pentru contribuabilii aflați în insolvență.
- Sunt actualizate modelele de formulare și se adaugă un nou formular pentru exprimarea acordului privind analiza ieșirii din insolvență.
Noutăți privind eșalonarea simplificată
Procedura aprobată prin Ordinul președintelui Agenției Naționale de Administrare Fiscală nr. 1767/2021 este de asemenea actualizată, cu următoarele precizări:
- Se menține competența organelor fiscale subordonate Agenției Naționale de Administrare Fiscală în gestionarea creanțelor vamale, conform regulilor din eșalonarea clasică.
- Se elimină posibilitatea de a aplica eșalonarea simplificată pentru debitorii care trebuie să îndeplinească obligații fiscale într-un termen legal pentru a menține autorizații sau alte acte administrative.
- Numărul cererilor de modificare sau menținere a eșalonării se reduce la una pe perioada de valabilitate.
- Se abrogă prevederile care permiteau modificarea perioadei eșalonării odată cu modificarea deciziei.
- Se elimină obligația de a renunța formal la intenția de restructurare a datoriilor în cazul notificărilor depuse conform Ordonanței Guvernului nr. 6/2019.
- Modelele de formulare se aliniază noilor cerințe, iar în plus, este introdus un formular nou pentru exprimarea acordului de principiu în cazul menținerii sau modificării eșalonării, când contribuabilul trebuie să-și păstreze un act administrativ condiționat de plata obligațiilor fiscale în termen, conform Ordonanței Guvernului nr. 31/2022.

V. Legea nr. 86/2025 privind modificarea şi completarea Legii nr. 129/2019 pentru prevenirea şi combaterea spălării banilor şi finanţării terorismului, precum şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative
Publicată în Monitorul Oficial nr. 483 / 23.05.2025
Aduce numeroase clarificări și obligații suplimentare pentru entitățile vizate.
Mai jos sunt sintetizate principalele schimbări:
1. Extinderea interdicțiilor privind produsele anonime
Este interzisă furnizarea de produse către persoane cu identitate fictivă, nu doar conturi, carnete sau casete anonime
2. Clarificări legate de persoanele expuse public (PEP)
- Durata statutului de persoană expusă public poate fi extinsă cu încă un an, dacă funcția anterioară continuă să genereze un risc ridicat.
- Dacă o PEP este beneficiar al unei polițe de asigurare de viață și există suspiciuni, entitățile raportoare trebuie să notifice tranzacția.
3. Praguri noi pentru case de schimb valutar și furnizorii de criptoactive
- Casele de schimb trebuie să aplice măsuri de cunoaștere a clientelei pentru tranzacții de minimum 2.000 EUR.
- Furnizorii de servicii privind criptoactivele trebuie să aplice aceleași măsuri începând cu pragul de 1.000 EUR.
4. Acces restricționat la registrele beneficiarilor reali
Accesul public la aceste registre este limitat doar la persoanele fizice sau juridice care pot demonstra un interes legitim. A fost eliminată posibilitatea consultării în baza unei simple cereri scrise.
5. Reguli suplimentare pentru entitățile raportoare
- Aplicarea măsurilor simplificate de cunoaștere a clientelei este interzisă în situațiile în care există suspiciuni.
- Se introduce obligația de a solicita și adresa sediului efectiv, nu doar cea a sediului social.
6. Supravegherea asociațiilor și fundațiilor
Oficiul Național de Prevenire și Combatere a Spălării Banilor va evalua riscurile specifice acestor entități și va putea dispune măsuri de supraveghere, în special pentru identificarea celor vulnerabile la finanțarea terorismului.
Se introduc obligații de transparență și colaborare cu Oficiul.
7. Consolidarea colaborării interinstituționale
Organele de urmărire penală vor avea obligația de a furniza feedback Oficiului cu privire la sesizările primite și la măsurile luate în urma acestora.
8. Reguli noi privind păstrarea și schimbul de informații
- Documentele justificative trebuie păstrate timp de 5 ani.
- Schimbul de informații între entități, în condițiile prevăzute de lege, nu constituie o încălcare a secretului profesional.
9. Introducerea unor noi sancțiuni
- Se instituie o contravenție pentru nerespectarea obligațiilor privind transmiterea datelor de către asociații și fundații.
- Sancțiunile pot varia de la avertisment la amenzi cuprinse între 10.000 și 90.000 lei.
Contactează-ne:
