Newsletter Februarie 2025

Newsletter-ul pentru luna februarie 2025 cuprinde principalele modificări legislative privind prevenirea și combaterea hărțuirii la locul de muncă, reglementările fiscale actualizate, indicele prețurilor de consum pentru impozitul pe profit, precum și noutăți în raportarea contabilă.

Publicată în Monitorul Oficial nr. 97/03.02.2025

Modifică și completează Metodologia privind prevenirea și combaterea hărțuirii pe criteriul de sex, precum și a hărțuirii morale la locul de muncă

Astfel, în vederea respectării și promovării egalității de șanse și de tratament între femei și bărbați și în vederea eliminării discriminării directe și indirecte pe criteriul de sex, în câmpul muncii, este necesar ca angajatorii, inclusiv companiile private să promoveze următoarele măsuri:

  • întocmirea unei proceduri interne privind promovarea, inclusiv ocuparea funcțiilor de decizie, a funcțiilor din consiliile de administrație și de supraveghere ale companiilor private;
  • formarea continuă și dezvoltarea carierei;
  • organizarea muncii, condițiile de muncă și mediul de muncă;
  • asigurarea tratamentului egal în ceea ce privește sănătatea și securitatea în muncă;
  • de conștientizare și de accesare a unor proceduri administrative de protecție pentru victime.

Angajatorii au obligația creării și implementării unui cadru unitar și coerent în ceea ce privește atât integrarea perspectivei de gen, cât și prevenirea, combaterea și gestionarea situațiilor de hărțuire pe criteriul de sex și hărțuire morală la locul de muncă prin introducerea de măsuri care să vizeze:

  • modalități de analiză, gestionare și soluționare a sesizărilor privind cazurile de hărțuire pe criteriul de sex și al hărțuirii morale la locul de muncă, în spațiul școlar sau în mediul universitar;
  • prevenirea actelor de hărțuire, ca urmare a analizei și soluționării cazului la nivelul angajatorului/instituției;
  • stabilirea rolului și responsabilităților concrete în ceea ce privește prezentul domeniu, atât în sarcina angajatorului/ conducătorului, cât și a angajaților;
  • adoptarea unor proceduri care să cuprindă metode de verificare și de acordare de suport victimei, precum și mecanisme de prevenție care constau în consiliere de specialitate și îndrumare pentru persoanele care reclamă fapte de hărțuire pe criteriul de sex sau hărțuire morală.

De asemenea, victima poate depune o sesizare scrisă și fără semnătura olografă. În situația în care sesizarea nu cuprinde numele, prenumele, datele de contact ale victimei, dar conține date și informații referitoare la fapte de hărțuire pe criteriul de sex sau hărțuire morală, aceasta se va examina și se soluționa.

Există un laptop pe un birou.

Publicat în Monitorul Oficial nr. 114/7.02.2025  

Regulile pentru completarea declarației 100 au fost adaptate la câteva noutăți recente în domeniul impozitelor, potrivit unui ordin oficializat de Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF). Noutățile vizează urmatoarele modificari:

  • impozitul minim global (Legea 431/2023): au fost reglementate impozitul suplimentar datorat de către societatea-mamă finală sau alte entităţi obligate care au sediul în România și impozitul suplimentar național datorat de entităţile constitutive sau entităţile constitutive desemnate care au sediul în România. Impozitul suplimentar și impozitul suplimentar național se declară în termen de cel mult 15 luni de la ultima zi de închidere a exerciţiului financiar, pentru impozitul suplimentar, respectiv în termen de cel mult 15 luni de la ultima zi de închidere a exerciţiului financiar pentru impozitul suplimentar naţional. Pentru primul an de aplicare, acest impozit se declară în termen de cel mult 18 luni de la ultima zi a exerciţiului financiar de raportare. Prin excepție, prevederile noului ordin al ANAF referitoare la impozitul minim global se aplică începând cu obligațiile aferente exerciţiilor financiare care au început la 31 decembrie 2023, pentru care primele termene de declarare (15 luni, respectiv 18 luni) se împlinesc în 2026;
  • impozitul pe construcțiile speciale (OUG 156/2024): a fost reintrodusă obligația de a calcula, declara şi plăti taxa pe stâlp de către contribuabilii persoanele juridice. Impozitul se declară până la data de 25 mai, inclusiv, a anului pentru care se datorează și se plătește în două rate egale – până la data de 30 iunie și până la data de 31 octombrie. Prevederile se aplică începând cu data de 1 ianuarie 2025;
  • impozitele suplimentare pe cifra de afaceri (Legea 290/2024): câteva modificări se aplică, din 2025, în ceea ce privește impozitul specific pe cifra de afaceri datorat de instituțiile de credit și impozitul specific pe cifra de afaceri datorat de către persoanele juridice care desfășoară activități în sectoarele petrol și gaze naturale. Obligațiile se declară trimestrial;
  • impozitul pe veniturile din transferul dezmembrămintelor dreptului de proprietate sub condiție suspensivă (OUG 138/2024): din 2025, obligația de a calcula, reţine, declara şi plăti impozitul revine contribuabililor persoane juridice sau altor entităţi care au obligaţia de a conduce evidenţă contabilă. Impozitul se declară până la data de 25, inclusiv, a lunii următoare celei în care a fost reţinut, iar prevederile ordonanței se aplică veniturilor plătite începând cu data de 1 ianuarie 2025.

Publicat în Monitorul Oficial nr. 113/7 februarie 2025

Pentru anul fiscal 2025, indicele prețurilor de consum utilizat pentru actualizarea plăților anticipate în contul impozitului pe profit anual este 104,4%.

Publicat în Monitorul Oficial nr. 114/7.02.2025  

Conform articolului 165 din Codul de procedură fiscală, privind ordinea stingerii obligațiilor fiscale,

„Dacă un debitor datorează mai multe tipuri de obligații fiscale, iar suma plătită nu este suficientă pentru a stinge toate obligațiile, atunci se stinge obligația fiscală pe care o indică debitorul, potrivit legii, sau care este distribuită potrivit prevederilor art. 163, după caz, stingerea efectuându-se, de drept, în următoarea ordine:

a) toate obligațiile fiscale principale, în ordinea vechimii, și apoi obligațiile fiscale accesorii, în ordinea vechimii;

b) obligațiile cu scadențe viitoare, la solicitarea debitorului.”

În septembrie 2022, s-a adaugat o excepție ce stabilește, în esență, că, atunci când este cazul, au prioritate la stingere sumele ce trebuie recuperate de la contribuabili ce constau în ajutoare de stat sau de minimis. Deoarece pot exista situații în care beneficiarii ajutoarelor nu respectă condițiile de acordare și sumele primite trebuie returnate.

„Prin excepție (…), se sting cu prioritate sumele individualizate în deciziile de recuperare a ajutoarelor de stat și/sau de minimis emise, după caz, de Comisia Europeană/entitățile ce dețin calitatea de furnizor sau de administrator de ajutor de stat sau de minimis/Consiliul Concurenței și dobânzile aferente datorate de la data plății ajutorului până la data recuperării sau a rambursării sale integrale”.

Publicată în Monitorul Oficial, Partea I nr. 119 din 10 februarie 2025

Aduce reglementări specifice exercițiului bugetar al anului 2025.

Câștigul salarial mediu brut utilizat la fundamentarea bugetului asigurărilor sociale de stat pe anul 2025 este de 8.620 lei. Anterior, câștigul mediu brut aferent anului 2024 a fost 7.567 lei.

De asemenea, cuantumul ajutorului de deces se stabilește, în cazul:

  • asiguratului sau pensionarului, la 8.620 lei;
  • unui membru de familie al asiguratului sau al pensionarului, la 4.310 lei.

Câștigul salarial mediu brut se are în vedere la stabilirea plafonului anual neimpozabil pe care angajatorii îl pot acorda salariaților pentru a acoperi contravaloarea serviciilor turistice și/sau de tratament, inclusiv transportul, pentru salariații proprii și membrii familiilor acestora, pe perioada concediului, astfel cum este prevăzut în contractul individual de muncă sau regulamentul intern.

Publicat în Monitorul Oficial nr. 135/14.02.2025

Principalele prevederi mentionate in acest ordin sunt:

I. Declarația privind situația de trezorerie:

Prin acest ordin se reglementează aspectele care vizează formatul declarației menționate, precum și condițiile de întocmire și depunere a acesteia. Astfel, în ceea ce privește formatul declarației, se propune un format similar celui aplicabil pentru exercițiul financiar al anului 2023:

  • Persoanele juridice fără scop patrimonial care au primit sume reprezentând subvenții, sponsorizări, sume redirecționate, conform legii, din impozitul pe profit, impozitul pe venitul microîntreprinderilor, respectiv din impozitul pe venitul datorat de persoanele fizice, precum și alte forme similare de finanțare, întocmesc Declarația privind situația de trezorerie, în formatul prevăzut în anexa nr. 1, care face parte integrantă din prezentul ordin;
  • Persoanele juridice fără scop patrimonial care, în cursul exercițiului financiar de raportare, au primit sume de natura celor prevăzute mai sus, în valoare cumulată de maximum 100.000 lei pot folosi pentru întocmirea Declarației privind situația de trezorerie formatul prevăzut în anexa nr. 2, care face parte integrantă din prezentul ordin;
  • Declarația privind situația de trezorerie se întocmește și se semnează de către persoanele abilitate, potrivit legii, să întocmească și să semneze situațiile financiare anuale;
  • Declarația privind situația de trezorerie se semnează și de către reprezentantul legal, respectiv administratorul sau persoana care are obligația gestionării persoanelor juridice fără scop patrimonial;

Prevederile de la pct. I se aplică începând cu situațiile financiare anuale aferente exercițiului financiar al anului 2024.

II. Modificări în Reglementările contabile

Premisele apariției acestui ordin:

Referitor la contabilizarea impozitului minim pe cifra de afaceri în cazul grupului fiscal în domeniul impozitului pe profit Reglementările contabile aplicabile operatorilor economici cuprind prevederi distincte cu privire la contabilizarea de către membrii unui grup fiscal, a impozitului pe profit la nivelul impozitului minim pe cifra de afaceri. Nu sunt cuprinse, însă, prevederi exprese referitoare la contabilizarea cheltuielii totale cu impozitul pe profit la nivelul impozitului minim pe cifra de afaceri datorat de grupul fiscal, așa cum este cazul contabilizării cheltuielii totale cu impozitul pe profit datorat de grupul fiscal.

Se modifică funcțiunea contului 697:

Contul 697 «Cheltuieli cu impozitul pe profit la nivelul impozitului minim pe cifra de afaceri»

Cu ajutorul acestui cont se ține evidența cheltuielilor cu impozitul pe profit la nivelul impozitului minim pe cifra de afaceri, reglementat potrivit Codului fiscal.

În debitul contului 697 «Cheltuieli cu impozitul pe profit la nivelul impozitului minim pe cifra de afaceri» se înregistrează valoarea impozitului pe profit la nivelul impozitului minim pe cifra de afaceri (contul 441). În cazul grupului fiscal în domeniul impozitului pe profit, definit potrivit Codului fiscal, persoana juridică responsabilă înregistrează în debitul contului 697 «Cheltuieli cu impozitul pe profit la nivelul impozitului minim pe cifra de afaceri» cheltuiala totală cu impozitul pe profit la nivelul impozitului minim pe cifra de afaceri datorat de grupul fiscal.

Dacă aveți întrebări cu privire la modificări, nu ezitați să ne contactați!

Contactează-ne:

Daniela Zsigmond
MD Romania,
Partner

Conținut similar